Resultater
Alle områder | » | Innlandet | » | Slotthaugen i Lomsdalsroa | » |
Deltaker: | Vestsida skole |
Område: | Slotthaugen i Lomsdalsroa (Søndre Land, Innlandet) |
Dato: | 22.04.2016 |
Antall personer:
10
Klassetrinn for barn som var med:
5. trinn
Lokale foreininger eller lag det er samarbeidet med:
FAU og Ringelia og Bjørnerud Velforening
Antall dugnadstimar:
40 timer
Beskriv hva som er gjort:
Dugnaden på Slotthaugen var på fredag. Elevene fikk et lesehefte om bygdeborger og Slotthaugen spesielt den uke, slik at de hadde forkunnskaper til å se og forstå hvordan bygdeborgen på Slotthaugen kan ha vært. Vi gikk omkring hele ytterkanten av borgen, der muren i større og mindre grad synes, og så på de ulike platåene hvor det har vært vaktpost, hus/telt og buskap.
Deretter ble det i samarbeid med grunneier Andreas Lomsdal igangsatt rydding med klippesakser, ryddesag og motorsag. Vi konsentrerte oss om å rydde fra midten, og utover for å bedre utsikten utover fjorden. Det er et stort område, så det er ikke så lett å se konkret hva vi har gjort på bildene, men det var befaring i forkant av prosjektet med grunneier og representant fra fylket.
Da vi avsluttet arbeidet hadde ryddet på det øvre platået, og tennong mot utsikten. Gjenstående bjørker på nederste platå er etter avtale med grunneier satt igjen til vedhogst ved en senere anledning.
Dagen på Slotthaugen ble avsluttet med at vi gikk kulturstien som går mellom badeplassen ved Randsfjorden og Slotthaugen. Underveis hadde vi litt naturfag i form av smaking på røttene til sisselrot og beundring av blåveisen.
Eventuelle videre planer:
Som etterarbeid til prosjektet lager elevene en PowerPoint-presentasjon hvor de i første del tar for seg det de har lært om bygdeborger, og i del to viser frem hva de har gjort i på dugnadsdagen. Denne powerpointen vises fram for resten av elevene, og evt. også på et foreldremøte.
Vi har også et sterkt ønske om å sette Slotthaugen på planen årlig i framtiden, da det er et viktig og spennende kulturminne i vårt nærmiljø som er forholdsvis lite kjent for mange i bygda.