Resultater
Alle områder | » | Trøndelag | » | Brækkatoppen | » |
Deltaker: | Utvorda skole |
Område: | Brækkatoppen (Flatanger, Trøndelag) |
Dato: | 15.05.2018 |
Antall personer:
10
Klassetrinn for barn som var med:
1. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
2. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
3. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
4. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
5. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
7. trinn
Lokale foreininger eller lag det er samarbeidet med:
Flatanger kommune og arkeolog fra Trøndelag fylke
Antall dugnadstimar:
7
Beskriv hva som er gjort:
Vi starter prosjektet med at lærer snakker med elevene om at det skal ligge en steinformasjon på andre siden av hovedveien ved skolen. Det er flere av de fastboende i bygda som har sett dette, og det ble ganske godt synlig etter at trær ble hugget ned der. Vi er enige om at det første vi må gjøre er å finne ut hvem som er grunneier. Vi kontakter kommunen, og får navnet på grunneieren. Videre ringer vi grunneier og forteller om våre planer. Han synes dette virker veldig spennende, og vi får tillatelse til å ta fatt på prosjektet.
Elever og lærere tar med seg utstyr (sag, tang, jernrive og spade) og tar fatt på rydding. Vi sager bort kvister, river opp røtter og renser bort mose av steinene. Etter litt jobbing ser vi store endringer. Det vi først trodde var en ring med steiner, viser seg nå å ligne mer på en grunnmur….
Vi skal jobbe litt mer med vegetasjonen der, og skal skrive brev til en arkeolog som landbruksveileder ved kommunen gav oss navnet og e-postadresse til. Dette blir spennende…
Timer brukt:
1 time til telefoner og e-mailer
7 timer med ryddejobb
Arkeolog ringer oss og forteller at dette vil han gjerne se nærmere på. Vi skal sende en ny e-post med bilder av stedet og et kart som viser stedets plassering. Videre vil arkeologen bruke litt tid på å se om det er registrert et kulturminne eller noe annet på den aktuelle plassen. Det er imidlertid en veldig travel periode for han, så vi ble enige om at han skal komme til Utvorda på befaring sammen med elevene i løpet av august. Vi vil derfor jobbe mer med dette prosjektet neste skoleår.
Eventuelle videre planer:
Besøk av arkeolog i august 2018, og jobbe videre med prosjektet ut fra funn da.