miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Forbruk, ressurser og fordeling > Lag en motreklame

Aktivitet:

Lag en motreklame

Verdenshandelen setter oss i forbindelse med hele verden – på godt og vondt. Bananer fra Costa Rica, jeans fra India og ost fra Sveits. Arbeidsforholdene i produksjonslandene er ofte uakseptabel, med lave lønninger og helseskadelig arbeidsmiljø. Reklamen forteller om joggeskoene vi ikke kan løpe uten. Men ikke at de er sydd av barn som jobber 14 timer om dagen til en uakseptabel lønn.

Formål

Bli kjent med reklamens virkemidler og hva den fokuserer på. Bli bevisst på hva reklamer velger å fokuserer på og hva den unnlater å fortelle om. Bli i stand til å tenke kritisk rundt reklame.

Gjennomføring

Elevene gjennomfører en analyse og diskuterer hvordan merkevarer oppfattes gjennom reklamen. De får så i oppdrag å sjekke historien bak produktet. De blir til slutt oppfordret til å lage en motreklame.

Resultater

Resultatene fra arbeidet registreres inn i skjemaet. Slik kan man gjøre sammenligninger mellom hva ulike skoler har kommet fram til. Legg også inn resultatene fra motkampanjearbeidet til inspirasjon for andre skoler.


Valg for denne aktiviteten:

Les veiledning
Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen.

Legg inn data
Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen.

Vis resultater
På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene.

Bakgrunnsstoff
Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.

Siste registreringer

  1. gry eline stinslett in Norway, (29.01.2013)