Aktivitet:
Land, strand og vann
Hvem har rett til å bruke vann og strand? I hvilken grad kan vi akseptere at noen brukere ødelegger for andre? Det finnes helt sikkert ulike ønsker for bruk av vann, elver, strender og tilgrensende landområder i ditt nærmiljø. Hva består disse brukerinteressene av? Går skillelinjene først og fremst mellom bruk og vern? Skolen kan engasjere innbyggerne og bidra til å finne langsiktige løsninger til det beste for både utnyttelse og beskyttelse. FormålAnalysere mulige interessekonflikter mellom friluftsliv, vannforsyning, avløp, næringsliv, forskning og undervisning. Ta del i løsninger som er aktuelle både på kort og lang sikt. GjennomføringKartlegg og beskriv bruk og brukerinteresser i et utvalgt område. Samarbeid med kommunen om forslag til en arealbruksplan. ResultaterBeskrivelse av arealbruk og eventuelle konflikter. Forslag til bevaring og langsiktig bruk.
Valg for denne aktiviteten:Les veiledning Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen. Legg inn data Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen. Vis resultater På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene. Bakgrunnsstoff Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.
Forslag til andre aktiviteter på Miljolare.no
|