Verneverdier
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Kartlegge hvilke natur- og kulturverdier som finnes i området, og bli bevisst hvilke kvaliteter området har
i forhold til friluftsliv, naturvern og kulturminnevern
- Bli motivert til å ta vare på kvaliteter og verneverdier i området
Samarbeidspartnere
Grunneiere, kommuneplanlegger eller teknisk etat i kommunen, miljøvernleder, kulturkontor, lokalt
historielag, lokale naturvernorganisasjoner
Utstyr
Kart i passende målestokk, tegnefolie, malersaker
Gjennomføring
1 Velg klassens favorittsted
Verdier er lite målbare, og oppfatningen om hva som gir et område verdi eller kvalitet, varierer fra person
til person. Gjennomfør følgende øvelser for å bli bevisst hva dere setter pris på i et område.
Gå på oppdagelsesferd i skolens referanseområde langs sjøen eller vassdraget og la alle elevene velge seg ut sitt favorittsted. Valgene skal begrunnes og danne grunnlag for å diskutere hva det er som gir stedene verdi. Er de plukket ut på grunn av de aktivitetene man gjør der, eller fordi stedet er pent å se på? Spiller lys og farger
noen rolle for valget av favorittsted, og hva med lyder og lukter? Virker de farlige stedene, for eksempel bratte skrenter, mer tiltrekkende enn de trygge og koselige, for eksempel en lun vik? Kanskje noen velger et sted fordi de
har gode minner derfra? Stedene som er valgt, merkes av på et kart der alle får sette en stjerne på sitt sted og skrive hva som er spesielt med det. Til slutt kan det lages et kart der klassen i fellesskap gjør et utvalg på bare tre favorittsteder som avmerkes som «trestjerners». Send inn kart og fortell om ett av klassens favorittsteder.
For å bli bevisst at man kan se på verdien av områdene fra ulike synsvinkler, kan man gjøre disse
tankeeksperimentene:
- Hvilket område ville du valgt dersom du for eksempel var en frosk, en krabbe, en fossekall, en strandnellik? Dette kan man gjøre som en lek der elevene trekker lapper med navn på dyr og planter, og der de må prøve å resonnere seg fram til hvilke levesteder de ville valgt ut fra de kravene de har til fuktighet, jordsmonn, lys, temperatur, mattilgang og så videre.
- Hvilket område ville du valgt hvis du skulle male et bilde? Utstyr elevene med malersaker og la dem gå på
jakt etter gode motiver.
- Hvilket område ville du bevart for å vise til barnebarna dine? I et langsiktig perspektiv blir valgene
kanskje annerledes enn når man bare tenker på dagens nytteverdi.
2 Tematisk verdikartlegging
Når hensyn til miljøverninteresser skal innarbeides i arealplaner langs sjø og vassdrag, er det viktig å ha
oversikt over hvilke områder som er mest verdifulle å ta vare på i forhold til naturvern, kulturminnevern og
friluftsliv. Systematisk klassifisering av verdien på områdene kan skje etter oppsatte kriterier, men ofte kreves det
omfattende fagkunnskap for å kunne velge ut og rangere
områder. For skolen er det tilstrekkelig å foreta en
grovkartlegging basert på eget skjønn. Inviter gjerne med fagfolk på
tur i området som kan supplere og korrigere skolens
egne funn og oppfatninger.
Begrens kartleggingen til områdene langs vannet
og lag tre ulike temakart som dekker naturvern,
kulturminner og friluftsliv. Som grunnlag bruker dere
en kartskisse dere selv har laget, eller kopi av et kart
i passende målestokk (M-711 eller økonomisk
kart). Teip fast kartgrunnlaget på en plate og legg
tegnefolie oppå. Bruk en folie for hvert tema. I kartlegg
ingen kan det være lurt å prøve å se området
gjennom forskjellige «briller».
a) Naturverdier
Ved å ta på seg «naturvernbriller» kan man prøve
å tenke seg hvilke deler av området en biolog ville
ha vurdert som spesielt viktige for dyre- og
plantelivet. Områder med stort artsmangfold blir vanligvis
regnet som mer verdifulle enn områder med få arter. Det
samme gjelder områder med sjeldne og truede arter.
Velg ut de områdene som dere mener er mest verdifulle,
og tegn dem inn på naturvernkartet. Bruk gjerne data
fra andre undersøkelser dere har utført, som grunnlag
for utvelgingen.
b) Kulturminneverdier
Med «kulturminnebrillene» på starter man jakta
på sporene etter fortida. Hva finnes i området, og i
hvilken tilstand er kulturminnene? Er det
kulturminner som er automatisk fredet i området (er avmerket
med en rune-R på økonomisk kart)? Er det bygninger
eller andre faste kulturminner i området som kan
regnes som verneverdige? Velg ut de kulturminnene
som dere mener er mest verdifulle, og tegn dem inn
på kulturminnekartet. Bruk gjerne data fra andre
undersøkelser som er utført, som grunnlag for utvelg
ingen.
c) Friluftslivsverdier
Forestill dere også hvordan ulike
friluftslivsutøvere vil se på området. Hvilke områder egner seg for
ulike typer aktiviteter? Er det viktige fiskeplasser i
området eller en særdeles fin badestrand? Er området
egnet for turgåing eller for kanopadling? Diskuter
hvilke områder som kan regnes som mest viktige for
friluftsliv, og sett en ring på friluftslivskartet på de
stedene dere velger ut. Områder som er godt egnet
for en aktivitet og samtidig lett tilgjengelige for
brukerne, har høy verdi. Bruk gjerne data fra andre
undersøkelser som er utført, som grunnlag for
utvelgingen.
Lag-på-lag-kart (overlay-kart)
Når temakartene er laget, kan de tre tegnefoliene
legges oppå hverandre. Er det sammenfall mellom
kartene slik at de avmerkede områdene klumper seg
sammen, eller ligger de spredt fra hverandre? De
områdene der både naturvern-, kulturminne- og
friluftslivsverdier er representert, regnes som særlig viktige å
ta vare på dersom det skal skje utbygging i området.
Mulige problemstillinger for videre drøfting:
- Kan man gjøre noe for å ta bedre vare på
verdiene i området?
- Er det planer om utbygging i området, og
hvordan vil det i så fall påvirke de kartlagte verdiene?
- Er det aktuelt å verne deler av området, og
hvordan vil det i så fall påvirke bruken?
|