Aktivitet:
Drikkevann
Drikkevann er vårt viktigste næringsmiddel. Salget av flaskevann har eksplodert de siste årene til tross for at det er mer enn 1000 ganger dyrere enn kranvann og ofte holder dårligere kvalitet. Forbruk av flaskevann belaster også miljøet mer enn kranvann gjennom konsekvenser av transport og forbruk av emallasje. Hvilke drikkevaner har elevene i klassen? Gjør en liten undersøkelse og finn ut hvor mye klassen drikker av hver vanntype. FormålKartlegge drikkevannsvaner. Drøfte mønstre i drikkevannsforbruk i forhold til miljøbelastning og ressursbruk. GjennomføringUndersøk forbruksmønsteret til elevenene i klassen. Finn fram til hvilken kilde kranvannet har, og undersøk hvilke tiltak som gjøres for å opprettholde en god vannkvalitet. ResultaterElevenes vannforbruk og informasjon om vannkilder registreres i skjemaet og så i miljolare.no-databasen. Sammenlign egne resultater med andre skolers resultater og drøft mulige årsaker til eventuelle forskjeller.
Valg for denne aktiviteten:Les veiledning Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen. Legg inn data Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen. Vis resultater På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene. Bakgrunnsstoff Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.
Forslag til andre aktiviteter på Miljolare.no
|