Show results
Alle områder | » | Telemark | » | Atrå barne- og ungdomsskule | » | Forsvarsstillingene | » | 2017-05-09 () |
Participant: | Atrå barne- og ungdomsskole |
Site: | Atrå barne- og ungdomsskule (Norway) |
Cultural heritage: | Forsvarsstillingene |
Date: | 09.05.2017 |
Antall personer:
35 elever
Klassetrinn for barn som var med:
5. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
6. trinn
Klassetrinn for barn som var med:
7. trinn
Lokale foreininger eller lag det er samarbeidet med:
Ragnar Dybdal fra Historielaget
og Gunhild Geirsta fra planavdelingen i Tinn kommune.
Antall dugnadstimar:
40 timer
Beskriv hva som er gjort:
Kulturminnet vi valgte er forsvarsstillingene fra 2.verdenskrig på Sandven, et område i Atrå i Tinn kommune, Telemark fylke. Kulturminnet er et minnesmerke i fra krigen som fant sted i Norge i årene 1940-1945.
Vi valgte å gå for å lage en solid rapport og rydde kulturminnet, og vi har spredt ordet om forsvarsstillingene/kulturminnet til familie og venner, så lokale folk faktisk skal få bedre kjennskap til hva som er i lokalområdet. Kulturminnet er på en plass hvor det ferdes mange folk, det er et flott turområde, og nå har mange flere fått opp øynene for hva som faktisk befinner seg på dette stedet.
Disse forsvarsstillingene er det verdt å ha litt kjennskap til, da det hører til en viktig del av norsk historie.
Under ryddingen fjernet vi uønsket vegetasjon og bygde opp igjen steinmurer etc. slik at kulturminnet/forsvarsstillingene nå fremtrer tydeligere i terrenget. Dette gjør sitt til at folk som ferdes i området nå får en anledning til å se de historiske forsvarsstillingene som ligger i dette området. Forsvarsstillingene vitner om en vanskelig og vond tid for det norske folk, og at kampen om et fritt Norge ble kjempet i bygd så vel som i by. Aldri skal vi glemme historien, da den kan lære oss så mangt.
Eventuelle videre planer:
Vi vil fortsette med å holde det ryddig og få vekk uønsket vegetasjon i Forsvarsstillingene, slik at de ikke gror igjen. Vi planlegger også å få til en foreldrekveld, slik at elevene får vist og fortalt hva de har jobbet med på skolen.
© Elev (16.09.2016)
© Elev (21.04.2017)