Hopp til hovedinnhold

Show results

Alle områder»Trøndelag»Løkken»»2002-10-14 ()

Participant:Meldal Ungdomsskole/løkken barneskole
Site:Løkken (Norway)
Cultural heritage: 
Date:14.10.2002

Beskriving av gjennomføringa:
Ryddeaksjon Kulturarven


For oss i 9. klasse ved Meldal Ungdomsskole var ryddeaksjonen en del av et stort tverrfaglig undervisningsopplegg, der utgangspunktet var liv og virke ved Grutseter smeltehytte, som var en del av Løkken Verk. (Se kartvedlegg). Etter over 300 års gruvevirksomhet ble drifta ved Verket avslutta for ca. 30 år siden, men ”arvtakerne”, Orkla Industrimuseum, (O.I.) har tatt på seg ansvaret for å holde kulturminner fra virksomheten i hevd. Et delprosjekt er å rehabilitere den gamle trikketraseen som skulle gå fra gruvenedgangen i Fagerlia gjennom boligområdene på Bjørnli. (Se kartvedlegg).

LITT HISTORIKK: Da den industrielle utvinninga av koppermalm ble satt i gang like etter 1900, ble det stort behov for boliger til gruvearbeidere og funksjonærer. I tidsrommet 1915 – 1920 var det stor byggevirksomhet i Bjørnli hageby, og materialer til bygginga, samt kull, ved o.s.v, ble frakta med jernbane fra Fagerlia til bygge- og boligområdene. Denne service-banen var i drift fram til ca. 1955. Det var også planer om en trikk for persontransport av arbeiderne til og fra arbeidsplassen. Traseen ble stukket, men før det ble lagt skinner og innkjøpt vogner, var den økonomiske verdenssituasjonen blitt slik at planene ble skrinlagt. Etterhvert har så naturen tatt over, traseen har vokst att. Men jernbaneskinnene og lokomotivet finnes, og det er planer om å få i drift jernbanen igjen, nå som museumsjernbane.

Her fikk vi en oppgave. O.I. ordnet alt papirarbeid omkring tillatelse fra grunneiere o.s.v. og gjorde motorsagarbeid og fjellrensking, 23.september tok vi fatt på å rydde en del av traseen, fra Fagerlia til ”Hybelhuset”. Vi hadde alliert oss med medialinja ved Meldal Videregående Skole, som tok på seg å filme og redigere en video om prosjektet. Den vil vi sende når den blir ferdig. Vi ble frakta med veteranbuss, Hemne - Orkladal. Bilruter sin siste buss, nr. 27, opp til Bjørnli. Ved hjelp av grensakser, økser, sag og adskillig handarbeid, rydda vi bort kvist og kvas, bysj og kratt, og lempa stein. Vi var virkelig verd det skrytet vi fikk etterpå: vi jobba grundig, effektivt og godt! Og det arbeidet som var ment å vare til i 2-tida, var vi ferdige med til matpausen kl. 11. Brus og boller var godt attåt matpakka! Siden vi ble så fort ferdige med hovedarbeidet, tok vi ei ekstra-økt med rydding rundt husa på Liahaugen.

LITT HISTORIKK: Liahaugen var et bergsrom under garden Lia, som ligger litt nord for Bjørnli. Et bergsrom var en husmannsplass der en eller flere av beboerne, helst karene, arbeidet ”i berget”, d.v.s i gruva. Den eldste delen av våningshuset er fra tidlig på 1700-tallet. Folk og dyr – et par geiter og noen sauer kanskje? - bodde i samme rom. Da Bjørnlivatnet ble demt opp på slutten av 1800-tallet, ble bergsrommet flytta til Fagerlia, like vest for gruveinngangen. Da var det både fjøs og stabbur med. Den siste beboeren, Anna Rendal, flytta derfra i 1960. Anna var kjent for å lage verdens beste blåbærsaft.

O.I. har tatt mål av seg til å ta vare på husa, og vi tok jobben med å rydde de attgrodde omgivelsene. Også her gjorde vi en god jobb, som ble avslutta med at vi gynga i den store kvistdungen vi hadde lagt opp. Og så for vi heim med buss nr. 27.
Ledelsen i O.I. er så fornøyde med arbeidet vi gjorde, at de tar sikte på å la en slik dag bli et årlig tilbud til 9.klassene for framtida. Så dere får vel flere søknader om stipendmidler.

Klassetrinn for barn som var med:
9. klasse

Oversiktskart over gruveområdet til Løkken Kopperverk
Detaljkart over trikketraseen
Slik så trikketraseen ut før vi starta rydda
Trikketraseen etter ryddinga
Traseen går gjennom ei fjellskjæring. Her lå det mye stein før vi kom.
Liahaugen er et gammelt bergsrom, d.v.s. en husmannsplass der man også arbeidet i gruva for å tjene noen skillinger.
Her ser du noen av 9.klassingene som var med på ryddinga.