Hopp til hovedinnhold

Show results

Alle områder»Møre og Romsdal»Trettvikdalen»Steinkleiva»2011-10-25 (5.-7. klasse)

Participant:Innsmøla barneskole
Carried out by:5.-7. klasse
Site:Trettvikdalen (Norway)
Cultural heritage:Steinkleiva
Date:25.10.2011

Type kulturminne:
Gammel ferdselssti

Gårds- og bruksnummer:
19.2 og 19.3 i Smøla kommune

I hvilken periode var det i bruk?:
Fram til at bilen tok over som framkomstmiddel for både barn og voksne.

Klassetrinn for barn som var med:
5. - 7. klasse

Antall personer:
11

Antall dugnadstimar:
60 timer

Lokale foreininger eller lag det er samarbeidet med:
Smøla Historielag

Hvilken funksjon hadde og har det?:
Stien ble brukt som ferdelsvei for de som bor i Trettvika, for å kunne komme raskt til Bibliotek og til Straumen der det var butikk, dampskipsekspedisjon og postkontor.
Stien ble også brukt som skolevei for barna som bodde på Straumen for å komme til skolen i Trettvika.

De senere år har stien vært brukt som turvei. Men på grunn av gjenngroing har den etterhvert blitt mindre brukt.

Beskriv hva som er gjort:
Historielagets leder fortalte historien til stien, og elevene gikk den.
Deretter starta ryddingen av mindre trær, kratt og annen høy vegetasjon.
Etter at stien begynte å gro igjen dannet det seg omveier.
Elevene satte seg som mål og åpne den gamle, orginale ferdselsveien. Dette gjennomførte de.
Etter at stien nå er åpnet er den tatt i bruk som tursti av både bygdefolket og skoleelevene. Årets Skoljogg-arrangement gikk for første gang langs denne stien.

Videre planer:
I tillegg til å bruke stien i gym.timer, skolejogg, uteskole og andre aktuelle situasjoner, vil vi ta en årlig ryddedugnad før sommerferien for å holde stien åpen.

© Inger Anne Rangnes (11.06.2011)
© Inger Anne Rangnes (17.06.2011)
© Inger Anne Rangnes (11.06.2011)
© Inger Anne Rangnes (17.06.2011)
© Inger Anne Rangnes (24.10.2011)
© Inger Anne Rangnes (11.06.2011)
© Inger Anne Rangnes (17.06.2011)
© Inger Anne Rangnes (24.10.2011)
© Inger Anne Rangnes (25.10.2011)
© Inger Anne Rangnes (24.10.2011)
© Inger Anne Rangnes (24.10.2011)
© Inger Anne Rangnes (25.10.2011)