miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Trivsel og helse

Trivsel og helse

Informasjon til lærer

På nettstedet Trivsel og helse legges det til rette for at elevene kan diskutere og analysere sitt arbeidsmiljø. Men skolen er også ditt arbeidsmiljø, og vi håper samtidig at du som lærer blir engasjert i ditt eget arbeidsmiljø.

På denne siden presenteres bakgrunnsstoff og tilnærmingsmåter for hvordan lærere kan
arbeide med sitt arbeidsmiljø.

Å ha god helse både fysisk og psykisk er det samme som å trives. Et barn som ikke har det godt med seg selv, greier heller ikke å konsentrere seg om skolearbeidet, noe som resulterer i dårlig læringsevne

(Hjälmhult, forsker).


Kartlegging av eget arbeidsmiljø

  • For å undersøke om de fire faktorene som er viktige for trivsel - og derav for å kunne gjøre en god jobb - er tilstede på din arbeidsplass, har vi lagt tilrette for en spørreskjemaundersøkelse det pedagogiske personalet kan gjennomføre.
  • Vi anbefaler at det settes av tid til diskusjon.


Opprett en ansvarsgruppe!

Det er viktig å integrere hele det pedagogiske personalet. Både i arbeidet med elevenes og lærernes arbeidsmiljø anbefaler vi at det dannes en ansvarsgruppe med representanter fra ulike fagfelt og tilhørighet på skolen. På denne måten får alle miljø fremmet sine synspunkter. Ved at hele skolen blir inolvert, blir det lettere å integrere arbeidet i skolens helhetlige arbeid. Trivsels- og miljøprosjektet oppfattes da som noe som angår hele skolen.

Ansvarsgruppenes primære oppgave er å presisere hva det er behov for å jobbe med på arbeidsplassen. Spørreskjemaundersøkelsen og diskusjoner kan være til hjelp til avklaring. Det bør velges en leder som er ansvarlig for fremdriften i prosjektet.

Ansvarsgruppen spiller en sentral rolle under hele arbeidet.