|
|
|
Trivsel og helse
Informasjon til lærer
På nettstedet Trivsel og helse legges det til rette for at elevene
kan diskutere og analysere sitt arbeidsmiljø. Men skolen er også ditt
arbeidsmiljø, og vi håper samtidig at du som lærer blir engasjert i ditt
eget arbeidsmiljø.
På denne siden presenteres bakgrunnsstoff og tilnærmingsmåter
for hvordan lærere kan
arbeide med sitt arbeidsmiljø.
Å ha god helse både fysisk
og psykisk er det samme som å trives. Et barn som ikke har det godt
med seg selv, greier heller ikke å konsentrere seg om skolearbeidet,
noe som resulterer i dårlig læringsevne
(Hjälmhult, forsker). |
Kartlegging av eget arbeidsmiljø
- For å undersøke om de fire faktorene som er viktige for trivsel - og derav
for å kunne gjøre en god jobb - er tilstede på din arbeidsplass, har vi lagt
tilrette for en spørreskjemaundersøkelse
det pedagogiske personalet kan gjennomføre.
Opprett en ansvarsgruppe!
Det er viktig å integrere hele det pedagogiske personalet. Både i arbeidet med elevenes og lærernes arbeidsmiljø anbefaler
vi at det dannes en ansvarsgruppe med representanter fra ulike fagfelt og tilhørighet
på skolen. På denne måten får alle miljø fremmet sine synspunkter.
Ved at hele skolen blir inolvert, blir det lettere å integrere arbeidet
i skolens helhetlige arbeid. Trivsels- og miljøprosjektet oppfattes da
som noe som angår hele skolen.
Ansvarsgruppenes primære oppgave er å presisere hva det er behov
for å jobbe med på arbeidsplassen. Spørreskjemaundersøkelsen og
diskusjoner kan være til hjelp til avklaring. Det bør velges en
leder som er ansvarlig for fremdriften i prosjektet.
Ansvarsgruppen spiller en sentral rolle under hele arbeidet.
|
|
|
|
|