Trivsel og helse
Informasjon til skolehelsetjenesten
På nettstedet Trivsel og helse legges det til rette for at elevene kan diskutere og analysere sitt arbeidsmiljø. Det er også viktig at skolens personale, skolehelsetjenesten og foreldre tar del i denne diskusjonen.
Skolehelsetjenesten arbeider daglig med trivsel og helse. Likevel er det mange i skolehelsetjenesten som etterlyser et nærmere pedagogisk samarbeid med skolens personale.
De fem fasene som utgjør arbeidet med Trivsel og helse viser hvordan skoler gjennom en systematisk analyse skal vurdere behov for tiltak, og deretter ta i bruk en tiltakspakke eller selv utvikle tiltak. Kjernen i arbeidet er å la alle parter i skolen delta i utvikling og gjennomføring, og sørge for at tiltakene følges opp over tid. Skolehelsetjenesten har en sentral rolle i dette arbeidet.
Skolehelsetjenesten kan ta en aktiv rolle i det trivsels- og helsefremmende arbeidet ved å ta initiativ til og være pådriver for konkrete prosjekter og tiltak. En kan gå inn i rollen som faglig rådgiver i skolens trivsels- og helsefremmende arbeid gjennom deltakelse i en styringsgruppe for et prosjekt, eller ved å bistå skolen på forespørsel. I en slik rolle kan helsetjenesten komme med innspill til innhold og gjennomføring av konkrete prosjekter basert på kunnskap og erfaring.
Å ha god helse både fysisk
og psykisk er det samme som å trives. Et barn som ikke har det godt
med seg selv, greier heller ikke å konsentrere seg om skolearbeidet,
noe som resulterer i dårlig læringsevne
(Hjälmhult, forsker). |
Opprett en ansvarsgruppe!
Det er viktig å integrere alle på skolen. Når en arbeider med arbeidsmiljøet anbefales det å danne
en ansvarsgruppe med representanter fra ulike fagfelt og tilhørighet
på skolen. På denne måten får alle miljø fremmet sine synspunkter.
Ved at hele skolen blir inolvert, blir det lettere å integrere arbeidet
i skolens helhetlige arbeid. Trivsels- og miljøprosjektet oppfattes da
som noe som angår hele skolen.
Ansvarsgruppenes primære oppgave er å presisere hva det er behov
for å jobbe med på arbeidsplassen, og har et særlig ansvar
for å sette igang med de tiltakene som skolen ønsker å jobbe
med. Spørreskjemaundersøkelsen og diskusjoner kan være til hjelp til avklaring.
Det bør velges en leder som er ansvarlig for fremdriften i prosjektet.
Ansvarsgruppen spiller en sentral rolle under hele arbeidet.
|